Descoperă monumente românești
Autentificare

Autentificare utilizator

Autentificarea pe site-ul Concursului Național ”Descoperă Monumente Românești” -- momentan indisponibil

Autentificare Creare cont Închidere

Localizare:
B-Piața Aviatorilor, sector 1, situată pe bulevardul cu același nume, are o vecinătate ofertantă și interesantă: în partea stângă se învecinează cu unul dintre cele mai frumoase parcuri din București - parcul Kiseleff, loc umbros de promenadă și recreere, în dreapta Ambasada Spaniei și Ambasada Germaniei și o serie de clădiri cu arhitectură deosebită. La capătul sudic al bulevardului , la circa un kilometru, Muzeul Antipa și Muzeul Național de Geologie te îmbie să le vizitezi.

An/secol:

Data începerii construcției 1928, data finalizării acesteia 1935

Detalii principale / personalități / evenimente:

Prințul Carol al II-lea (moștenitor al tronului și inspector general al Aeronauticii), profesorul doctor Ion Cantacuzino, generalul Vasile Rudeanu, colonelul medic aviator Victor Atanasiu, aviatorul Cornel Olănescu și aviatorul Mihai Oromolu au considerat necesar, în anul 1923, să reprezinte spiritul sacrificiului aviatorilor prin acest monument (construcție finalizată în anul 1935). Trebuia adus un omagiu eroilor aerului (cele patru statui de bronz care urcau treptat, în formă de spirală, în jurul obeliscului reprezentau ”Sacrificiul Eroilor Aerului” iar, în vârf, figura înaripată semnifica ”Victoria Aviației”). Vecinătatea cu Muzeul Antipa, una dintre cele mai vechi instituţii de cercetare a biodiversităţii şi de educare şi culturalizare a publicului și cu Muzeul Național de Geologie fac din Monumentul Aviatorilor un reper turistic și istoric demn de București. Lansăm invitația tuturor celor care ne vizitează sau celor care vor să cunoască Bucureștiul și sub acest aspect să vină să se bucure de imagini inedite pe care din grabă sau indiferență nu le-au observat.

Scurt istoric:

Printre numeroase monumente, muzee și locuri de recreere mirifice, străzi care păstrează amprente de o sută și mai bine de ani demne de a fi vizitate în mirificul București, se înscrie și Monumentul Eroilor Aerului, aflat în Piața Aviatorilor. Prințul Carol al II-lea (moștenitor al tronului și inspector general al Aeronauticii), profesorul doctor Ion Cantacuzino, generalul Vasile Rudeanu, colonelul medic aviator Victor Atanasiu, aviatorul Cornel Olănescu și aviatorul Mihai Oromolu au considerat necesar să reprezinte spiritul sacrificiului aviatorilor prin acest monument. Trebuia adus un omagiu eroilor aerului (cele patru statui de bronz care urcau treptat, în formă de spirală, în jurul obeliscului reprezentau ”Sacrificiul Eroilor Aerului” iar, în vârf, figura înaripată semnifica ”Victoria Aviației”). În anul 1925 s-a organizat un concurs de machete în urma căruia, prin votul secret al publicului se stabilea forma finală a monumentului (2 iulie 1925 - Ateneul Român). După lungi dezbateri a fost aleasă macheta sculptoriței Lidia Kotzebue (21 februarie 1927). Aceasta trebuia să realizeze o machetă la scara 1/4 până în octombrie. Din lipsă de timp, pentru realizarea statuilor, Kotzebue s-a adresat, în cele din urmă, tânărului ei coleg Iosif Fekete care a turnat în gips, statuile în mărime naturală. Din acel moment, fiind aprobată definitiv lucrarea, timp de cinci ani (1930-1935) a durat strângerea de fonduri necesare construcției și ridicarea propriu-zisă a monumentului. Fundația are 2,5 metri și 27 de stâlpi de beton armat de diferite dimensiuni și înălțimi. Patru dintre ei urcă până în vârful obeliscului, la 17 metri de sol, având la mijloc, o bară de fier, care pătrunzând un metru în interiorul statuii, susține figura înaripată (corpul aparține cunoscutului boxer de culoare Joe Louis numit ”Brown Bomber” iar capul, unuia dintre piloții renumiți ai momentului). Materialele folosite - statuile au fost turnate în bronz (15 tone) la Turnătoria V.V. Rășcanu din București, soclul (cu trei etaje, primele două fiind circulare) și obeliscul, au fost construite din beton armat de firma Tomat & Comp., și au fost placate cu piatră de Banpotoc din Munții Apuseni, județul Hunedoara. La baza monumentului se pot citi numele eroilor aerului morți la datorie între anii 1920-1935, sculptate în 13 plăci de bronz. Monumentul are o înălțime totală de 20 metri și este format dintr-un obelisc situat la rândul său pe o structură realizată din patru prisme trapezoidale sudate între ele prin arcuri de cerc, întregul complex fiind fixat pe o bază circulară din piatră. La 20 iulie 1935 (ziua Sfântului Ilie, patronul Aviației Române) a fost dezvelit monumentul în prezența Regelui Carol al II-lea (urcat pe tron la finele lunii iunie 1930) și evenimentul a fost încheiat cu o paradă militară la care au participat gărzi de onoare și aviatori și au fost prezentate onoruri militare zburătorilor menționați în listele de pe monument.

Prezentare (compunere/eseu/interviu):

Bucureștiul este un oraș plin de povești, cu o istorie plină de mistere care a știut cu iscusință să-și ascundă comorile de oamenii care trec grăbiți pe străzi, ca și prin viață. Dacă ați ascultat vreodată cu atenție zgomotul pașilor, ați auzit cu siguranță ecoul lor deosebit pe drumurile încărcate de istorie, purtând încă zvonurile timpurilor de odinioară. Și iată-mă cu aparatul de fotografiat la gât, plecând într-o călătorie prin București, încercând să surprind frumusețea marelui oraș. În plus, ținând cont că avem la bază o moștenire culturală, unică în Europa (am fost singurul popor european care nu am migrat din locurile de obârșie) avem datoria morală de a transmite tradițiile și obiceiurile noastre și copiilor noștri. Astfel înarmați în cuget și simțire cu puterea strămoșească a neamului vom fi mai bine pregătiți și noi și ei să acceptăm realitatea cotidiană, de multe ori cenușie și fără perspectivă de viitor. Printre numeroase monumente, muzee și locuri de recreere mirifice, străzi care păstrează amprente de o sută și mai bine de ani, am descoperit Monumentul Eroilor Aerului, în Piața Aviatorilor, lângă parcul Kiseleff - parcul vacanțelor mele unde plimbarea cu bicicleta este o plăcută și sănătoasă rutină cotidiană. Imediat m-am întrebat de ce a fost ridicat un astfel de monument comemorativ, relativ puțin cunoscut chiar și de către bucureșteni. De obicei, monumentele sunt închinate unor bătălii sau anumitor personalități. Ce mi-a atras atenția prima dată privind monumentul au fost aripile desfășurate ale omului zburător înalt de cinci metri. Mi-am amintit imediat legenda lui Icar ce ilustrează peste veacuri dorința omului de a zbura atras de frumusețea înălțimilor, de albastrul cerului și de senzația de eternitate. Admirând la baza obeliscului cele patru statui ale aviatorilor căzuți și citind numele eroilor aerului morți la datorie între anii 1920-1935, sculptate în 13 plăci de bronz, mi-am dat seama de importanța meseriei de pilot, de pericolul care pândește la fiecare zbor, fie de transport de persoane, de marfă, utilitar, pe timp de război ca și pe timp de pace. Atunci am realizat de ce Prințul Carol al II-lea, profesorul doctor Ion Cantacuzino, generalul Vasile Rudeanu, colonelul medic aviator Victor Atanasiu, aviatorul Cornel Olănescu și aviatorul Mihai Oromolu au considerat necesar să reprezinte spiritul sacrificiului aviatorilor prin acest monument. Trebuia adus un omagiu eroilor aerului (cele patru statui de bronz care urcau treptat, în formă de spirală, în jurul obeliscului reprezentau ”Sacrificiul Eroilor Aerului” iar, în vârf, figura înaripată semnifica ”Victoria Aviației”). La baza obeliscului este menționat numele sculptoriței Lidia Kotzebue cea care a proiectat monumentul sub formă de machetă, în anul 1925 și în anul 1929, secondată de tânărul ei coleg Iosif Fekete a turnat în gips, statuile în mărime naturală. Din acel moment, timp de cinci ani (1930-1935) a durat strângerea de fonduri necesare construcției și ridicarea propriu-zisă a monumentului. La 20 iulie 1935 (ziua Sfântului Ilie, patronul Aviației Române) a fost dezvelit monumentul în prezența Regelui Carol al II-lea (urcat pe tron la finele lunii iunie 1930) și evenimentul a fost încheiat cu o paradă militară la care au participat gărzi de onoare și aviatori și au fost prezentate onoruri militare zburătorilor menționați în listele de pe monument. Mai caut informații și aflu că monumentul are o înălțime totală de 20 metri și este format dintr-un obelisc situat la rândul său pe o structură realizată din patru prisme trapezoidale sudate între ele prin arcuri de cerc, întregul complex fiind fixat pe o bază circulară din piatră. Fundația are 2,5 metri și 27 de stâlpi de beton armat de diferite dimensiuni și înălțimi. Patru dintre ei urcă până în vârful obeliscului, la 17 metri de sol, având la mijloc, o bară de fier, care susține figura înaripată (corpul aparține cunoscutului boxer de culoare Joe Louis numit ”Brown Bomber” iar capul, unuia dintre piloții renumiți ai momentului). Uimitoare mi s-au părut și materialele folosite - statuile au fost turnate în bronz (15 tone) la Turnătoria V.V. Rășcanu din București, soclul (cu trei etaje, primele două fiind circulare) și obeliscul, au fost construite din beton armat de firma Tomat & Comp., și au fost placate cu piatră de Banpotoc din Munții Apuseni, județul Hunedoara. Rămân cu telefonul în mână la pagina cu Wikipedia, enciclopedia liberă, fascinată de informațiile online dar și de cele văzute cu ochii mei, la fața locului și mă gândesc că acest monument nu este destul de popularizat în rândul tururilor făcute în București de agențiile de turism. În plus, vecinătatea cu Muzeul Antipa, una dintre cele mai vechi instituţii de cercetare a biodiversităţii şi de educare şi culturalizare a publicului și cu Muzeul Național de Geologie fac din Monumentul Aviatorilor un reper turistic și istoric demn de București. Lansez invitația tuturor celor care ne vizitează sau celor care vor să cunoască Bucureștiul și sub acest aspect să vină să se bucure de imagini inedite pe care din grabă sau indiferență nu le-au observat.


                     



01-01-1970       Colegiul Tehnic "Carol I" București       0 comentarii

    

Organizatori

Organizator: 
  »   Liceul Tehnologic "Ion Creangă", comuna Pipirig
Parteneri:
  »   Inspectoratul Școlar Județean Neamț
  »   Palatul Național al Copiilor București
  »   Palatul Copiilor Botoșani
  »   Palatul Copiilor Bacău
  »   Clubul Copiilor Odobești.

    

Contact organizatori

Prof. Cristian Vatamanu
Liceul Tehnologic ”Ion Creangă”, comuna Pipirig
cristis.cris@gmail.com
Facebook cristis.cris
Google Plus cristis
Twitter cristis.cris
Linkedin cristis.cris
Website cristis.ro

    

Contact

Liceul Tehnologic ”Ion Creangă”
Str. David Creangă, Comuna Pipirig, județul Neamț
Telefon: 0233-252014, Fax: 0233-252014
Email: licpipirig@yahoo.ro