Descoperă monumente românești
Autentificare

Autentificare utilizator

Autentificarea pe site-ul Concursului Național ”Descoperă Monumente Românești” -- momentan indisponibil

Autentificare Creare cont Închidere

Localizare:
Rosia, nr. 245, Jud Sibiu, vizavi de Primaria Rosia

An/secol:

1225

Detalii principale / personalități / evenimente:

"Cand in padurile si mlastinile unde astazi se afla Berlinul crestea pir, aici, in Rosia, se canta nemteste si se rosteau rugaciuni latinesti. Asta inseamna vechimea saseasca! " .Cu aceste cuvinte si-a intampinat preotul si scriitorul Eginald Norbert Schlattner, in biserica din comuna Rosia (Rothberg), de langa Sibiu, un oaspete de seama sosit din Germania: ministrul federal de Interne, Otto Schily. Publicat mai mult in strainatate decat acasa, adulat de milioane de cititori din Austria, Germania si Elvetia, dar si din Spania si Polonia, Schlattner este considerat de critici drept cel mai cunoscut romancier din Romania, dupa cartile sale realizandu-se si filme artistice. Ansamblul Bisericii Fortificate din Rosia se afla pe lista monumentelor istorice protejate si este inclus in circuitul turistic al bisericilor fortificate din Transilvania.

Scurt istoric:

Bisericile fortificate din Transilvania, din care face parte si Biserica din Rosia, sunt rodul interactiunilor unor mari evenimente si procese istorice, amintind doar : cucerirea maghiara a Transilvaniei, colonizarea saseasca si marea invazie mongola. Dintre acestea cel mai important eveniment a fost colonizarea saseasca . Inceputa in timpul regelui Geza al II-lea (1141-1162)si continuata pe tot parcursul sec al XIII-lea, colonizarea a avut atat obiective economice cat si militare. Prima zonă mai întinsă ocupată de colonişti a fost "Provincia Sibiului" în sudul Transilvaniei. Evoluţia bisericilor fortificate are ca fundal o istorie locală frământată, dominată de ameninţări interne şi externe. Primul eveniment catastrofal pentru coloniile în curs de constituire a fost năvălirea tătară din 1241-1242. Ca urmare, regalitatea a încurajat fortificarea localităţilor, iar colonii au aplicat practicile defensive din regiunile de origine: localitatea era lăsată pradă invadatorilor, comunitatea refugiindu-se într-o fortificaţie uşor accesibilă. Tipic exemplu este anul 1600 cand Mihai al II-lea Viteazul arde satul Rosia abandonat de sateni dar nu reuseste sa cucereasca incinta fortificata a bisericii . Din punct de vedere arhitectural si stilistic, biserica fortificată din Roşia poartă si ea semnele transformărilor survenite de-a lungul secolelor, dar păstrează încă multe elemente ale bazilicii romanice iniţiale, ridicate în sec. al XIII-lea: corul, arcul de triumf, pilonii dintre nava principală şi cele laterale, părţi ale portalului de nord, precum şi ferestrele din registrul superior. În sec. al XVI-lea au loc lucrări de fortificare, iar două secole mai târziu se construiesc majoritatea ferestrelor şi sala de intrare din vestul bisericii. În sec. XIX nava este acoperită cu o boltă sprijinită pe pilaştri cu capiteluri. Interiorul atrage atenţia prin pictura în stil Biedermaier de deasupra arcului de triumf. Deosebit de decorative sunt altarul baroc din 1682 cu şase coloane corintice şi baldachin, precum şi amvonul cu baldachin din 1781.

Prezentare (compunere/eseu/interviu):

Asezata pe o colina , imprejmuita de casele masive, francone ale sasilor, cu portile lor inalte si asemuindu-se cu niste cetati in miniatura ,se afla Biserica fortificata din Rosia-Rothberg . Inconjurata de pini si brazi falnici ea ramane si astazi reperul comunitatii, chiar daca sasii au parasit satul, simbolizand vechimea, trainicia si prosperitatea. Loc de refugiu, atat spiritual, cat si material in caz de nevoie, spatiu de adunare al comunitatii, de luare a deciiziilor, chiar depozit , biserica indeplinea mai multe functii. Construita din blocuri masive de piatra , in stil romanic, la acea vreme (1225) popular in intreaga Europa, adancita in pamant datorita depunerilor de sedimente timp de 800 de ani , biserica pare adancita in ganduri, trista, visand la istoria ei glorioasa intr-un prezent pustiit de slujitorii sai. Biserica te intampina cu un portal romanic decorat cu mai multe arce rotunde, fara monstrii caracteristici goticului, meniti sa sperie credinciosii , avand doar un citat din psalmul 86.11, "Wife mir herr, deinen Wegg"(Domnul este calea mea). Intrand in biserica ai iluzia de a cobori cateva scari asta datorita depunerilor care au ridicat nivelul solului,si patrunzi intr- nava spatioasa, simplu decorata dar impresionanta prin maiestozitate, in care se rugau credinciosii .Se remarca ordinea si pragmatismul specific teutonilor in modul de asezare a scaunelor si stranelor. Barbatii stateau pe margine si in spate , protejand femeile care stateau in mijlocul salii, copiii si domnisoarele se asezau in altar (sic!) langa preot, domnisoarele de maritat fiind vizibile feciorilor ce stateau sus la etaj . Batranii satului stateau in fata altarului apropiati de preot. La etaj se afla orga, functionala si astazi. Altarul vizibil credinciosilor, impresioneaza prin scalpul strapuns de sageata, simbolizand "Biruinta mortii asupra mortii". Curtea bisericii este completata de turnul-clopotnita construit in secolul al XVI-lea avand in varf pe langa clopot si un ceas, zidul - fortificatie al bisericii , casa clopotarului si impresionanta casa parohiala construita inca din anul 1550. Casa are o curte impresionanta, in spate fiind amplasate grajdurile cailor si garajul trasurei preotului, deseori , pastorul Schlattner calatorind inca in sat cu trasura.In holul de asteptare al casei privirea si intelectul iti sunt mangaiate de o biblioteca impresionanta, sau de picturi reprezentand-ui pe compozitorul Richard Wagner si imparatul Iosif al II-lea. Avand o asemena istorie, legendele despre biserica abunda in sat, una dintre ele vorbind despre tuneluri secrete ce legau casa parohiala de biserica sau de alte case din sat, neverificate inca, raman doar ipoteze fascinante ce atesta insa interesul concret al sasilor pentru ascunzatori, inteles prin timpurile navalnice pe care le-au trait. Impartasindu-va toate acestea, va astept la o vizita culturala in satul Rosia cu tema arhitectura bisericeasca romanica din Transilvania, lecturi obligatorii fiindu-va romanele pastorului paroh Eginald Sclattner.


               



01-01-1970       Scoala Gimnaziala Rosia       0 comentarii

    

Organizatori

Organizator: 
  »   Liceul Tehnologic "Ion Creangă", comuna Pipirig
Parteneri:
  »   Inspectoratul Școlar Județean Neamț
  »   Palatul Național al Copiilor București
  »   Palatul Copiilor Botoșani
  »   Palatul Copiilor Bacău
  »   Clubul Copiilor Odobești.

    

Contact organizatori

Prof. Cristian Vatamanu
Liceul Tehnologic ”Ion Creangă”, comuna Pipirig
cristis.cris@gmail.com
Facebook cristis.cris
Google Plus cristis
Twitter cristis.cris
Linkedin cristis.cris
Website cristis.ro

    

Contact

Liceul Tehnologic ”Ion Creangă”
Str. David Creangă, Comuna Pipirig, județul Neamț
Telefon: 0233-252014, Fax: 0233-252014
Email: licpipirig@yahoo.ro