Descoperă monumente românești
Autentificare

Autentificare utilizator

Autentificarea pe site-ul Concursului Național ”Descoperă Monumente Românești” -- momentan indisponibil

Autentificare Creare cont Închidere

Localizare:
Str. Mihail Kogălniceanu, Nr. 27-31, Localitatea/Județul Botoșani, vis-a vis de Poliția Locală

An/secol:

Casa farmacistului Vasiliu, menționată cu acest nume în planul Emilian, construită ca atare înainte de 1872, sec. XIX.

Detalii principale / personalități / evenimente:

Argeş Epure, un artist de poveste, sculptor botoșănean care a activat la Casa Pionerilor - înscris la Cercurile de pictură și sculptură, de pe atunci.

La momentul de față activează în această clădire Palatul Copiilor Botoșani.

Scurt istoric:

Potrivit arhitectului Eugenia Greceanu, „În ambianța de eclectism clasicizant a Botoșanilor, căteva exemplare, puține la număr, dar cu atât mai interesante, reflectă căutările dinainte de primul război mondial pentru crearea unei arhitecturi de forme naționale. Cităm în primul rând casa farmacistului Vasiliu, menționată cu acest nume în planul Emilian, construită ca atare înainte de 1872. Modenatura policromă caracteristică pentru intervalul 1860-1870 este folosită în maniera paramentului muntenesc din secolul al XVI-lea, în timp ce pinioanele traforate preiau modele din arhitectura populară de la sfârșitul veacului al XIX-lea”. Se spune că farmacistul Vasiliu ar fi pierdut această casă din anumite motive, fiind preluată de Primăria de la acea vreme. Ulterior a funcționat Liceul Comercial.
Dupa cel de-al doilea război mondial, imobilul a fost naționalizat de regimul comunist. Din anul 1955, clădirea a găzduit Casa Pionerilor. După 1990, instituția a luat denumirea de Club al Copiilor, iar din 1995 poartă o altă denumire: Palatul Copiilor Botosani. Date geografice:
Palatul Copiilor este situat în zona Bucovina a municipiului Botoşani, oraş atestat documnentar la 28 noiembrie 1439, menţionat în Cronica lui Grigore Ureche şi Simion Dascălu.
Clădirea principală, corpul A se află în strada Mihail Kohălniceanu nr. 31 şi corpul B la nr. 27. Se învecinează cu Liceul Sportiv, Biserica Trei Ierarhi şi Şcoala Nr. 6.
În clădirea principală care este monument istoric funcționează un număr de 6 cercuri, fiecare cu spațiu propriu de desfășurare a activităților: Cercul de informatică, șah, pictură, protecția mediului, instrumente tradiționale, atelierul fanteziei și orientare turistică. În anexele clădirii monument se află Cercul de muzică vocal-instrumentală și estradă. În Corpul B se află Cercurile de dans modern, dans popular, tenis de masă, gimnastică și fizică aplicată.
Clădirea monument are un subsol, un etaj și o mansardă ce cuprind 13 spații și 3 holuri. În anul 2013, pe 1 octombrie a fost inaugurat sediul renovat al Palatului Copiilor.
Aici copiii se înscriu benevol urmându-și talentul sau descoperindu-l cu ajutorul profesorilor coordonatori. Educația este de tip nonformal.
- activitate non-formală care oferă tipuri selectate de învăţare cu varietate mare, flexibilitate sporită, diferenţierea conţinuturilor şi a tehnicilor de lucru, caracterul opţional sau facultativ, implicarea mai profundă în cadrul organizării activităţii elevilor.
- aici se aprofundează şi se completează cunoştinţele, se dezvoltă aptitudinile, potrivit vocaţiei copiilor şi se organizează petrecerea timpului liber în mod cultivat
- marea diversitate a activităţilor oferă copiilor să opteze pentru acea activitate care corespunde mai mult preferinţelor, dorinţelor, capacităţilor, înclinaţiilor, contribuind la recrearea, destinderea şi reconfortarea copiilor, la menţinerea capacităţii de efort.
- elevul este antrenat direct într-o acţiune de învăţare, care să-i îmbogăţească mereu activitatea de viaţă. activităţile din Palatul Copiilor Botoşani se desfăşoară pe cercuri menite să completeze, prin mijloace şi forme specifice, activitatea instructiv educativă din şcoală, să cultive interesul şi pasiunea copiilor pentru ştiinţă, tehnică, artă, să dezvolte inventivitatea şi creativitatea
- prin conţinutul lor (tehnico-aplicativ, stiinţific şi cultural artistic, turistic şi sportiv) activităţile din cecuri au caracter predominant practico-aplicativ, stimulând în mai mare măsură interesul copiilor, formând priceperi şi deprinderi de activitate practică, dezvoltând unele aptitudini.
- programele şi planificările sunt elaborate de fiecare conducator de cerc deosebindu-se de planificările din şcoală îmbinând activitatea practică cu informaţiile teoretice necesare.
- activităţile sunt finalizate prin concursuri, spectacole, expoziţii, simpozioane şi campionate naţionale conform C.A.E.E. elaborat de M.E.N. în baza H.G.369/1994.
- atracţiile spontane, performanţele nesilite, lipsite de constrângere din partea adultului au perspectiva vitalităţii, a duratei, a conștiinței.
- ambianţa creată în cerc, acea de atmosferă de muncă pasionată, de înţelegere, de calm şi entuziasm, poate şi trebuie să fie unul din factorii cei mai activi ai educaţiei elevilor prin formarea unor convingeri şi a unor deprinderi în acest sens.
- această atmosferă de muncă este una din premisele dezvoltării spiritului creator, al iniţiativei şi cooperării dintre elevi.

Prezentare (compunere/eseu/interviu):


PALATUL COPIILOR BOTOȘANI
Daria M., clasa a X a
Coordonator, Prof. Cecilia V.

Încep prin a spune că tot ceea ce sunt astăzi le datorez unor oameni minunaţi care au ştiut să mă îndrume în viaţă. Le sunt recunoscătoare pentru ceea ce ştiu şi pentru comportamentul meu în societate. Pentru tot ce am învaţat și tot ce am trăit în ultima perioadă. Le mulţumesc pentru oamenii cunoscuţi și locurile minunate, le mulțumesc pentru oportunităţile oferite. “
Îmi amintesc şi acum acea zi de noiembrie când am păşit pentru prima dată pe poarta acestei instituţii, necunoscute mie. Mă simţeam curioasă, dar totodată şi puţin neîncrezătoare. Alături de colegii mei împărtăşeam frica specifică locurilor necunoscute. Însă, toate aceaste sentimente contradictorii au dispărut odată ce am întâlnit ochii calzi şi blânzi ai noii mele “doamne profesoare”. Firea calmă şi informaţiile noi prin care ne atrăgea atenția m-au făcut să vin din nou şi din nou şi din nou. Chiar dacă între timp ei au renunţat, eu n-am putut să abandonez acest loc drag mie: Palatul Copiilor Botoșani și fosta ”Casa farmacistului Vasiliu – monument istoric”.
Anii au trecut şi sentimentul resimţit de-a lungul frecventării Cercului de protecţie a mediului nu a dispărut ba, dimpotrivă, s-a amplificat. Simţeam că aici mă integrez, că aparţin unei echipe.Mi-a plăcut și-mi place să-mi dezvolt latura artistică, dar și cea socială, iar acest lucru a fost posibil doar datorită faptului că am reuşit să trec de barierele impuse şi de frica de necunoscut. Palatul Copiilor a ajuns să-mi devină o a doua casă. E locul în care mă perfecționez şi în care simt că pot schimba ceva în lume cu ajutorul acţiunilor mele. Un sentiment unic te învaluie în momentul în care îți dai seama că datorită ţie cineva descoperă minunile din mediul înconjurator şi că până acum alții au distrus toate aceste frumuseţi nepăsându-le de urmări. E îmbucurător să vezi cum cineva se schimbă și devine mai bun datorită ţie. În cadrul acestei instituţii se ascund mari talente de care sunt sigură ca vom auzi peste ani. Vor scrie istorie. În cadrul Cercului de protecţie a mediului nu învaţăm doar să protejăm ceea ce ne înconjoară ci şi să ne exprimăm creativitatea și originalitatea în diferite moduri: handmade(origami,quilling, împletituri, modelaj, obiecte din diferite materiale reciclabile etc) dar și exprimarea gândurilor și a opiniei sub formă de afişe, pliante, compuneri și eseuri. Pot spune că există mai multe cercuri într-unul singur.
Talente precum dansul, contorsionismul, orientarea turistică, pictura, teatrul și multe altele pot fi etalate și perfecționate în cadrul altor cercuri din acest minunat Palat.
Pregătirea de peste an se soldează cu participarea la concursuri și festivaluri. Acestea solicită toate cunoștințele și practicile acumulate și de fiecare dată munca ne este răsplatită cu premii. Seriozitatea și multele ore de muncă din spate fac din orice copil un câștigător. Lucrul în echipă stă la baza dezvoltării sociale a fiecărui copil. E greu să ajungem la un principiu comun, însa odată ce există voinţă și înţelegere nicio provocare nu mai este așa grea. Asta se testează la activitățile desfăşurate la Palat: lucrul în echipă, devotamentul, seriozitatea, talentul şi simţul răspunderii. Toate acestea stau la baza tânărului ce se pregăteşte pentru a da piept cu realitatea.
Dacă m-ați întâlni pe stradă și m-ați întreba într-un sondaj de opinie ce instituție ar repezenta județul Botoșani, cu siguranță aș zice Palatul Copiilor. “De ce?” Pentru că aici copii sunt înțeleși și încurajați să faca ce își doresc. Sunt ajutați să atingă performanță. Sunt integrați și învățați cum să comunice între ei, cum să se orienteze profesional.
Palatul Copiilor Botoșani nu este numai o clădire monument istoric, aici se scrie istorie cu elevii, profesorii și părinții deopotrivă.


         



01-01-1970       Palatul Copiilor Botoșani       0 comentarii

    

Organizatori

Organizator: 
  »   Liceul Tehnologic "Ion Creangă", comuna Pipirig
Parteneri:
  »   Inspectoratul Școlar Județean Neamț
  »   Palatul Național al Copiilor București
  »   Palatul Copiilor Botoșani
  »   Palatul Copiilor Bacău
  »   Clubul Copiilor Odobești.

    

Contact organizatori

Prof. Cristian Vatamanu
Liceul Tehnologic ”Ion Creangă”, comuna Pipirig
cristis.cris@gmail.com
Facebook cristis.cris
Google Plus cristis
Twitter cristis.cris
Linkedin cristis.cris
Website cristis.ro

    

Contact

Liceul Tehnologic ”Ion Creangă”
Str. David Creangă, Comuna Pipirig, județul Neamț
Telefon: 0233-252014, Fax: 0233-252014
Email: licpipirig@yahoo.ro